sunnuntai 19. tammikuuta 2014

Suomalaiset pankkipalvelut

Siis voi kukka! Mihin syvään rotkoon Suomen pankkipalvelut on menneet?

Tänään Turun Sanomia (TS 19.1.2014) lukiessa törmäsin hyvin kirjoitettuun mielipidepalstan artikkeliin.
Suomalaiset omistaa M-birriä ja sitä kautta Suomalainen yritys vie mobiilipankkipalvelujen osaamista Etiopiaan. Ja samaan aikaan Suomalaiset mummot ja papat syrjitään jonottamaan pienen ikuisuuden, että pääsevät maksamaan maksuja ja KAAMEETA lisämaksua siitä, että eivät itse voi hoitaa koneella tai netissä näitä maksuja. Haluaisitko itse huonokuntoisena raahautua jonottamaan pankin kassalle pääsyä, kun laskujen maksu muutenkin on harrastuksista hauskin?

Kun ei itsellä enään ole ollut vanhempien tai isovanhempien talousasioita huollettavana, kun ovat pääasiassa kaikki jo menneet parempien asioiden piiriin, niin nykyään ei enään ole sillä tavalla omakohtaista kosketusta tähän asiaan. On kuitenkin mielenkiintoista, että ihmiset eivät ole enempää nousseet barrikadeille tämän aiheen takia. Luulisi että myös pankkivaikuttajilla olisi isovanhempia tai vanhempia sukulaisia, joiden täytyy raahautua rollaattorin kanssa pankkiin, saadakseen maksaa kohtuutonta lisähintaa siitä että ovat sinne asti vaivautuneet asiaa hoitamaan.

Palvelumaksun hinta
Miten voidaan periä viiden euron (5 €) veloitusta per lasku, kun yhden laskun maksuun siltä asiakaspalvelijalta menee ehkä 1 min. Tällöin siis yksi kassapalvelija tekee 300 euroa tunnissa pankille. Jos pankin kassavirkailijan palkka on vaikka 20 euroa tunnissa ja sosiaalikulut 60% saadaan tuntikuluksi 32 euroa. Tällöin pankille jäisi tuloja palkkakulujen jälkeen 268 euroa tunnissa.
Pankkivirkailijan kulut tuolla palkalla ja sosiaalikuluilla olisi pankille kuukaudessa 5129 euroa ja virkailijan itsensä saama tulo jotain 3200 euroa (miinus verot ja muut härpäkkeet). Toisaalta pankki tekisi kuussa tuloja 42 210 euroa ja siitä virkailijan palkkakulujen jälkeen jäisi 37 081 euroa.
Eikö lainat enään tuota pankeille, että pitää verottaa isovanhempia ja vähäosaisia?
Tämä pankkien palvelumaksu taitanee vaihdella pankeittain ja joillakin pankeilla on siihen palvelumaksuun alentavia toimintoja. Voisin kuvitella että Nordeassa nämä palvelut saa halvemmalla jos on etuasiakas tai avainasiakas. Samoin Osuuspankissa näitä varmaankin saa maksettua kertyneillä bonuksilla maksettua. Toisaalta se maksun summa on edelleen se viisi euroa, vaikka se menisi niistä bonuksista.

PeruskuvioKoko homman periaatehan on varsin selkeä. Pankki haluaa vähentää kulujaan ja kun palkkakulut ovat varmasti pankkienkin kulurakenteessa merkittävä tekijä, ovat he halunneet minimoida näitä kuluja - mika taas maksimoi voittoa. Pankki jos joku, on laitos mikä keskittyy talouden maksimointiin. Tästä kuitenkin konkretisoituu se nykypäivän tyypillinen tilanne, että laatu joko heikkenee tai katoaa. Mitä sitten? No kuuluuko Suomalaiseen hyvinvointiyhteiskuntaan se, että laitetaan nimenomaan vähäosaiset tai heikommat jonottamaan, kun eivät pysty muulla tavoin näitä asioita hoitamaan (ja vielä peritään siitä kaameaa lisäveloitusta, mikä ei ole missään järkisuhteessa mihinkään)?

Lääkettä idiotismiin
Ehdottaisin lääkkeeksi, että joku pankki ottaa hoitaakseen HYVÄT PANKKIPALVELUT. Tämä tarkoittaisi esimerkiksi lisää kassatyöntekijöitä kykseiseen pankkiin, joka toki on pankin näkökulmasta kulu, mutta takaisi sen, että nämä pankin asiakkaat varmasti viihtyisivät, kun ei tarvitse jonottaa yli 20 minuuttia pankin asiakaspalvelu/kassajonossa. Pankki voisi luoda palvelutakuujärjestelmän, jossa asiakkaille taattaisiin pääsy kassalle 5 minuutin sisällä. Jos et pääse kassalle hoitamaan päivittäisiä asioitasi tässä ajassa, tehdään kassapalvelut ilmaiseksi ja saa hyvitykseksi jotain (vaikka pankin perusveloitukset - mitä näitä tilimaksuja ja muita nyt on - vuodeksi ilmaiseksi). Kyseinen pankki voisi markkinoida näitä palveluja näkyvästi lehdissä ja vaikka televisiossa. Varmaan rupeis kyseisen pankin ovat käymään tiuhaan ja rollaattorien sumaa purkamaan pitäisi palkata jo ovimies. Ihmisiä työllistyisi, mikä ei Suomen nykytilanteessa olisi lainkaan pahitteeksi ja ikäihmiset olisivat huomattavasti tyytyväisempiä. Tämän lisäsi kyseinen pankki varmaankin nettoaisi aika hyvät säästötilit, ovathan Suomalaisestsi tunnetusti pykänneet rahojaan tileille lojumaan ja tämä varmasti koksee erityisesti tätä iäkkäämpää porukkaa.

Björn Wahlroos ja muut pankkimaestrot tuskin tästä kiinnostuvat, mutta jos tuntisin jonkun "Liedon säästöpankin" tai vastaavan boutiquen päättäjähemmon, niin taatusti laittaisin kaverille viestiä, että mietippäs mikä sauma ja win-win case!

Tai vaikka uutta bisnestä pystyyn
Vaikka aiemmin yllälaskemani laskelmat ei varmaan ihan aktuellisti pidä paikkaansa, olisin kyllä täysin valmis perustamaan jonkun sopivan kumppanin kanssa tällaisen kassapalveluja tarjoavan yrityksen, jonka tehtävänä olisi vain palvella nopeasti ja tehokkaasti pankkien kassapalveluja. Miksi muuten tällaista ei ole perustettu? Eihän tolla  laskelmalla tarvitse veloittaa kuin euro per maksettu lasku ja siltikin tulee 60 e tunnissa sisään. Jos vielä palkattaisiin se näpsäkkä, tyylitelty kassaneiti naputtelemaan tehokkaasti niitä laskuja koristelluilla kynsillään, niin tuo 1 lasku per minuutti voisi toteutuakkin. Tosin ajoittain vanhat herrat saattaisivat jäädä jutustamaan "neiti näpsää", mutta se taas menisi hyvän asiakaspalvelun puolelle ja diplomaattisella puheella, hieman pilkesilmäkulmassa, neiti näpsä takaisi että herra tulisi mielellään jatkossakin maksamaan laskut meidän tiskille. Sen sijaan että maksaisi samasta palvelusta viisin kertaisen summan pankin tiskillä, jonne joutuisi jonottamaan 10 kertaa kauemmin. Kuka lähtee kimppaan pistämään bisnestä pystyyn?

Kaikki tietää että pankkien kassapalvelut ja teleoperaattorien asiakaspalvelut ovat ne mitkä tasaseen aina tökkii. No teleoperaattorit ovat sentään saaneet jotain tolkkua siihen. Toisin kuin pankkien kanssa mennään vain syvemmälle... ja ahneemmin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti